Te veel zout eten is niet goed voor je. Het belast je nieren en het laat je bloeddruk stijgen waardoor uiteindelijk het hart overbelast kan raken. Recent onderzoek toont het verband aan tussen (langdurige) te hoge zoutinname en het risico op hartaanvallen.

Hoe verminder je nou je zoutconsumptie? Veel mensen denken daarbij aan het weglaten van zout op ons gekookte eitje en bij het koken van de aardappels. Natuurlijk scheelt dit!

Maar wat echt zoden aan de dijk zet, is je consumptie verminderen van het zogeheten ‘verborgen’ zout. Doordat je het niet zelf toevoegt, sta je er niet (of minder goed) bij stil hoeveel zout een bepaald product bevat. Zoals bijvoorbeeld kant-en-klaar-maaltijden, soep uit blik, dieprvriespizza, (saté)sauzen, en vooral niet te vergeten alle pakjes en zakjes met kruidenmixen waar door toevoeging van water een saus of marinade van gemaakt wordt. En zo zijn er nog legio producten waar (te) veel zout in zit (vleeswaarproducten, kaas, snacks, bouillonblokjes).

Check voor de aardigheid eens je keukenkastjes op dergelijke producten.

Door je eten zelf te bereiden en kruiden/specerijen toe te voegen zónder gebruik te maken van kant-en-klare-producten, maak je een flinke stap in zout-vermindering in je voedingspatroon!